Juniorene til kvartfinale

Sterk 2-1-seier mot Brann. Tvillingene Hovland ble de store heltene.

Jr.NM 4.runde

Bryne 2 (0)

Brann 1(0)

Bryne Stadion Tilskuere: 350

Mål: 0-1 Håkon Gjerstad (63.) 1-1 Sondre Svalestad Hovland (65.) 2-1 Vetle Svalestad Hovland (82.)

Dommer: Daniel Higraff, Brodd – meget god kampledelse, men 5 min. tillegg var vel i overkant

Ingen gule kort

Sjanser: 7-5 Hjørnespark: 1-5

Lagoppstilling Bryne (4-3-3): Oscar A. Gonzales – Vetle S. Hovland, Sander Ystanes (kaptein) Kalle Roba, Eirik Undheim - Eirik Hadland, Ola Johannes Elvedahl, Einar T. Lye ( (Ola Mæland fra 86.) - Joakim Grude (Sander Ueland Braut fra 66.), Jonatan Braut Brunes, Sondre S. Hovland

Poeng Bryne 2 : Einar T. Lye 3, Sander Ystanes 2, Eirik Hadland 1

Kampen: Bryne stilte i 4-3-3- formasjon i denne viktige kampen mot favorittene fra Bergen. Jonatan Braut Brunes fikk kampens første store sjanse da han avsluttet i stolpen etter et meget godt Bryne-angrep der både banens beste Einar T.Lye og Sondre S. Hovland på venstrekanten var involverte. Brann hadde ballen mye i 1.omgang, med kjappe, men ineffektive angripere, som gjorde jobben til Bryneforsvaret relativt enkel, der kaptein Ystanes hadde god kontroll. Det som slapp forbi tok en god keeper, Oscar Gonzales seg av.

2.omgang startet med to angrepsvillige lag som kjempet om å skaffe seg det første målet, og det var Brann som lykkes. Håkon Gjerstad fikk stå helt umarkert på bakre stolpe på et godt slått hjørnespark og heade ballen hardt og kontant i nettet. Men Bryne svarte direkte. Bare to minutter senere fikk Sondre Svalestad Hovland stå relativt upressa i 16m-feltet etter en retur på et Bryne-angrep og skyte presist i hjørnet. Dermed var lagene like langt.

Nå var det Bryne som ville mest. Like etter utlikninga skjøt Jonatan Braut Brunes i stolpen for andre gang, og Bryne presset på for å ta ledelsen. Med mindre enn ti minutt igjen fikk Bryne sin første og eneste corner i kampen. Jonatan Braut Brunes slo inn perfekt på bakre stolpe der tvillingbror Vetle Svalestad Hovland kom susende og headet ballen hardt og kontant i krysset til stor jubel fra lagkamerater og et relativt stort publikum.

På overtid skjedde det mye. Først ble Jonatan Braut Brunes spilt fri alene med keeper som reddet. Deretter presset Brann frenetisk for utligning, og skapte tre store sjanser uten at ballen ville i mål. Bryne red stormen av og fem minutter på overtid kunne laget slippe jubelen løs for cupavansement til kvartfinalen etter en meget god laprestasjon der hele laget stod fram og gjorde en kjempekamp.

Geir Magnus Sandve