Historie

Bryne FK ble stiftet 10.04.1926. Det er fastslått i lagets første lov som finnes i håndskrevet utgave, og som sammen med innmeldelsesblanketten ble sendt til Norges Fotballforbund den 28.02.1929, signert av Ola M. Vaaland som formann. Det er det første offisielle dokumentet som finnes i laget. Navnet var Bryne Fotball-lag. De faktiske forholdene omkring stiftelsen er noe uklare fordi det ikke finnes noen protokoll fra de første årene. Den første protokollen starter i 1937. Fra da av har vi sikre kilder som kan dokumenteres.

Dette er det eldste bildet vi har, og det er fra 1928. Bildet er tatt på banen ved Bryne Mølle, som var den første virkelige banen laget hadde. Bak f.v; Ivar Hauge, Olav Tjøtta, Leonard L. Lura, Bjarne Thu, Charles Obrestad, Karl Hauge, Martin Watne, Sven Skjæveland. Framme f.v; Olav Schibevåg, Hans B. Tjøtta, Karl Arrestad.

Fra 1920 til 1928 ble fotballen drevet uorganisert med kun privatkamper. Den første offisielle kampen ble spilt 12. april 1929 mot Klepp, der resultatet ble 4-4. Av andre ting fra den første tiden kan nevnes at kontingenten det første året var på kr. 2,- og for aktive og kr. 1,- for passive. Medlemstallet varierte en del de første årene. Det lå mellom 25 og 50. Av kassaboken går det fram at en ny fotball kostet kr. 24,50 på den tiden. Laget drev som rent fotballag fram til 1937, da ble friidrett tatt opp i laget. Da skiftet de navn til Bryne Idrettslag. Senere kom både boksing, håndball, orientering og volleyball inn i laget. Bryne Idrettslag besto fram til 1991. Bryne FK overtok det opprinnelige laget mens de andre gruppene gikk ut og dannet egne lag med stiftelsesdato den dagen de ble opptatt i Bryne Idrettslag. Siden den gang har det bare vært fotball og en er tilbake til opprinnelsen som et rent fotballag.

Cupfinale 87'
Cupfinalen i 1987 der Bryne vant 1-0 over Brann. Foto: Eystein Hanssen
Bilde av benken fra Cupfinalen i 2001 mot Viking.

Klubbrekorder

Største seier, øverste divisjon: 7-0 mot Bodø/Glimt i 1980
Største seier: 9-1 mot Haugar i 1992
Største tap, øverste divisjon: 0-9 mot Rosenborg i 2000