Even Sel er årets unge trener!

Norsk Fotballtrenerforening har kåret Even Sel till Årets unge trener for 2020.

Prisen ble delt ut under NFTs digitale impulssamling, og i begrunnelsen for kåringen skriver juryen:

«Til tross for sin unge alder, har Even Sel likevel noen år på baken. Allerede før han fylte 20 år var han han i full gang som aldersbestemt trener med stor iver og entusiasme.
  Han har de siste ti årene vært en sentral trener- og spillerutvikler i Bryne FK, og skal ha en stor del av æren for at Bryne FK har fått frem toppspillere som Erling Braut Haaland, Magnus Retsius Grødem, Marius Lode, Tord Salte, Jonatan Braut Brunes med flere.

Enorm innsats

Even Sel brenner virkelig for trenergjerningen og ikke minst spillerutvikling. Han er alltid oppdatert, og legger ned en enorm arbeidsinnsats for klubb, lag og enkeltspillere.
  Han fungerte som hovedtrener for A-laget til Bryne FK høsten 2018, og var en aktuell kandidat til rollen da klubben landet på erfarne Jan Halvor Halvorsen. Dog var det med et klart ønske om at den unge treneren skulle ha en sentral del i trenerteamet. Som årets medtrener og assistent under hovedtreneren, har han hatt ansvaret for toppspillerutvikling.

Sel er sterk på mellommenneskelige relasjoner. Han er også sterk på analysedelen, og ikke minst en stor ressurs på feltet.
  Han er pålitelig og profesjonell. Han er godt likt, og har sjelden behov for å heve stemmen i en diskusjon.
  Tilbakemeldingene fra klubbmiljøet er at Even Sel skal ha en stor del av æren for at Bryne FK nå er tilbake i toppfotballen.»

I tillegg til diplom fra Norsk Fotballtrenerforening, mottok Even Sel også et gavekort fra NFTs samarbeidspartner NIKE Norge til en verdi av kr 5 000,- og en gratis hotellweekend hos Thon Hotels.

Statutter for prisen

Prisen «Årets unge trener» tildeles enkeltpersoner som på en meget fortjenestefull måte gjennom sitt trenervirke har bidratt til å utvikle lag og enkeltspillere innenfor området spillerutvikling og norsk breddefotball.
  Årets unge trener skal være under 35 år. Årets unge trener må være medlem av Norsk Fotballtrenerforening. Årets unge trener tildeles diplom og et stipend.
  Beslutning om tildeling treffes i NFTs styre, etter at saken har vært forberedt og behandlet fortrolig.