Heia Gatelaget

Morten Haukland Dahle oppsummerer et helt år med Gatelaget.

Vi har hatt et flott år sammen med en utrolig god gjeng av spillere.

Dette er det første hele kalenderåret som et etablert Bryne FK gatelag etter oppstarten høsten 2021, da samarbeidet mellom kommune, klubb og stiftelsen ble en realitet.

Som en del av trenerteamet og ansatt ved Mestringssenteret i Time kommune så må jeg si at samarbeidet mellom kommune og klubb fungerer veldig godt.

Det er en positivitet i klubben samt det er et engasjement i kommunen helt opp til kommunedirektøren som har deltatt på lunsj med laget, samt som tilskuer på kamp.

gatelaget_2.jpg
Forberedelse til kamp i Jærhallen.

Spillere
Vi har en fin gjeng med spillere som er med og benytter seg av tilbudet ukentlig.

Vi har hatt ca 25 spillere innom på trening dette året. Noen kombinerer med jobb, mens enkelte har sluttet for at de har gått over i full jobb.

At gatelaget er en arena som kan være med å bidra til flere i arbeid, eller i kombinasjon med arbeid/utdannelse er utrolig flott.

Å være en del av den utrolige statistikken til Fotballsiftelsen der 1171 spillere på landsbasis har deltatt på trening, og at 240 av dem har tatt steget ut i arbeid, skole eller arbeidstreningsprosjekter er Bryne FK og Time kommune stolte av.

Første del av året var det litt ustabilt med tanke på oppmøte på trening, men i høst har vi gjennomsnittlig vært mellom 7 og 11 spillere på trening.

Vi opplever at det er flere som tar kontakt ettersom flere vet om tilbudet, men ofte er det utfordrende å ta det første steget.

Vi forsøker alltid å legge alt til rette for at eventuelt nye spiller skal oppleve det som trygt og ufarlig å komme på første trening, og vil også berømme de «rutinerte» spillerne hvor gode de er til å inkludere nye.

Vi har også etablert et samarbeid med Åna fengsel som ligger få minutter med tog fra Bryne. Her har vi dette året hatt innom fire personer på trening. Per i dag er det to som er med ukentlig i kombinasjon med lærlingplass, mens de andre to som har vært med er nå i jobblære (dette er i regi av fengslet).

Vi har for tiden en dame med på laget som har vært med en stund. Tror det er flere mannlige spillere der ute på landsturnering og treningskamper som har følt de har møtt veggen når de har gått i takling med henne. Hun er helt rå – og vi har plass til og ønsker selvfølgelig flere damer på med på laget.

Høydepunkter 2022
Tur til Haugesund og treningskamp mot gatelaget til FKH. Veldig kjekk tur der vi blir møtt av trivelige folk og alt tilrettelagt, og vi delte like god poengene i kampen med å spille 5-5.

Miniturnering i Bergen mot Brann, Viking og Haugesund. Fly og bybane rett til stadion gjorde dette til en grei dagstur. Fantastisk bra opplegg og vi blir igjen mottatt og oppvartet godt på alle måter.

Vi har hatt 2 kamper mot det lokale politiet i år. Første kampen før sommeren så hadde vi rekordoppmøte til kamp, mulig det hadde noe med motstanderlaget å gjøre.

Hørte noe snakk om taklinger i knehøyde før kampen, men det ble bare med snakket. Vi tapte 5-1 mot et bra lag fra politiet, men med pizza og drøs etter kampen så var stemningen god. Hadde ny kamp i høst i Jærhallen hvor vi tapte knepent, så neste gang tar vi dem.

Nasjonal turnering på Nadderud var høydepunktet. Etter å ha endt på nest siste plass på Raufoss året før, så må 5 plassen i år anses som en stor seier.

Vi snakker om at det viktigste ikke er å vinne, MEN det hjelper veldig på av og til. Det å oppleve og se samholdet, gleden og innsatsen som blomstrer frem i løpet av turneringen er fantastisk, og det trumfer alt. Det hjelper også å slå Viking i kampen om 5 plassen!

Etter første kampen i turneringen med god temperatur og gule kort, så vinket vi egentlig farvel til en god plassering på Fair Play tabellen. Stor var overraskelsen når vi hentet 3 plassen her – så noe må vi ha gjort riktig i løpet av dagene på Nadderud.

Vi har også igjennom året hatt noen treningskamper mot våre gode naboer Viking, og her med varierende resultater som ikke er så viktige å nevne. Men det er alltid kjekt å gjøre ting i lag med Viking der Svein og Silje alltid er positive og humørfylte.

En stor takk til dem også for at de hadde regi for en felles fin dag med fotball og HLR undervisning i samarbeid med røde kors på SR Bank arena.

Gatelaget_3.jpg
Surfeskole på Borestranden i august.

Årsavslutning
For en liten avslutning på året hadde Espen ordnet med julebuffet på Hotell Jæren søndag 11 desember. Der var spillere invitert med samboer/ektefelle og barn. Vi ble en god gjeng og fikk en fin avslutning der vår kaptein Dennis reiste seg og sa fine ord. Tusen takk!

Nå ser vi frem til neste år med forhåpentligvis månedlige kamper, dagstur til Kristiansand i mars med kamp mot Start, og ikke minst landsturnering i Bergen i Juni.

Espen og Morten sammen med Bryne FK gatelag vil takke for et flott år og vi ser frem til gode opplevelser og å utvikle tilbudet videre i 2023!

Stikkord for Bryne FK Gatelag: Samhold – Mestring – Sosial trening – Tilpasset fysisk aktivitet – Nytt nettverk.