Hjerte i klubbhuset oppgraderes med to millioner

Bryne FK har fått to millioner i gave fra Sparebanken Vest til oppgradering av kjøkkenet på klubbhuset.

Sparebanken Vest fikk nyss i at kjøkkenet og kantineområdet på Bryne Stadion var godt modent for oppgradering. Bankens gavefond bestemte seg derfor til å gi en gave som blir et kjempeløft for klubben. Banksjef Ommund Braut begrunner «to millioner gaven» med at banken har stor sans for at Bryne har satset på like muligheter for jenter i fotballen, og at klubben har tatt nye steg med en forsterket satsing på toppfotball for kvinner. Gaven er en gest fra banken i denne sammenheng.

Banksjef i Sparebanken Vest, Ommund Braut, overleverer gavesjekken på to millioner til daglig leder Hans Øyvind Sagen.
Banksjef i Sparebanken Vest, Ommund Braut, overleverer gavesjekken på to millioner til daglig leder Hans-Øyvind Sagen.

– Vi håper at gaven vil være en god inspirasjon og anerkjennelse for Bryne sin satsing på både jenter og gutter. Vi synes at arbeidet Bryne nå er i gang med har gode likhetstrekk med verdiene som 1980-tallets «Mønsterbruket på Jæren» var tuftet på. I en slik fotballsatsing fortjener alle Brynespillerne et moderne kjøkken- og kantineområde der det er muligheter for sunne og gode matopplevelser samt en god sosial møteplass, uttaler banksjefen.

Bryne FK skal altså bygge nytt kjøkken og kantine i millionklassen, og begrunner den ønskede investeringen i høy og økende aktivitet innen kjøkken og kantineområdet: Klubbhuset på Bryne Stadion blir svært mye brukt av store og små fotballspillere på dager, kvelder og i helgene. Her hører du godt lyden av skolebarn på fotballfritidsordning etter skoletid. De skal ha brødskiver og kanskje noe varmt å spise.

Iselin Evje Rusdal ser frem til å serverer mat fra nytt kjøkken til Stian, Gabriel, Balder og alle de andre ungene som deltar på klubbens fotballfritidsordning. I bakgrunnen står Edith Håland Sele og holder kontroll på kjøkkenet mens Sjur Jonassen, Eirik Saunes og Roger Eskeland er i ferd med å avslutte lunsjen.

Gatelaget trener to ganger i uka i Jærhallen og er innom klubbhuset og spiser lunsj. A-lag menn er i «Reidar B. Thu Ståvå» et par dager i uka til frokost og lunsj i forbindelse med «full treningsdag». A-lag kvinner og aldersbestemte jentespillere har ofte møter på klubbhuset, inkludert noen måltider på stadion gjennom sin treningshverdag.

Perspektivtegning-6.jpg
Tegningene av det nye kjøkkenet viser at dørene flyttes på. Inngang til kjøkken blir nå via gangen inn til storsalen.

Ungdomstrener Espen Undheim kan også fortelle at det jevnlig er kveldsmat for spillere fra flere av ungdomslagene på klubbhuset. Han sier videre at det er «full rulle» på klubbhuset når det arrangeres fotballturneringer, foreldremøter, bursdager og konfirmasjoner. Kjøkkenet har i denne sammenheng kioskvindu for de besøkende.

Kjøkkenet er hjertet for alle aktivitetene, men det bærer preg av mye bruk og slitasje gjennom en årrekke. Kjøkkensjef og «altmuligdame» Edith Sele er den som har brukt flest timer av alle på kjøkkenet. Hun kan fortelle at kjøkkenet verken har en ønskelig størrelse eller utstyr som er tilpasset til den store bruken gjennom hele året. Ventilasjonen er heller ikke godt dimensjonert for et kjøkken med så stor aktivitet.

Daglig leder Hans Øyvind Sagen viser hvordan det nye kjøkkenet kan se ut.
Daglig leder Hans-Øyvind Sagen viser hvordan det nye kjøkkenet kan se ut. Skissene er utarbeidet av vår gode samarbeidspartner på kjøkken, JKE.

Bryne har fått muligheten til å oppgradere klubbhuset med et utvidet kjøkkenområde, det tilknyttede kantineområdet som heter «Reidar B. Thu Ståvå», og nytt utstyr som er tilpasset et moderne storhusholdningskjøkken.

Daglig leder Hans-Øyvind Sagen er kjempeglad for at Sparebanken Vest gir klubben denne store pengegaven til kjøkken og kantine. Han tror at dette vil gjøre klubbhuset mer attraktivt for alle medlemmene. Han sier i tillegg at klubben får mulighet til å være godt vertskap for gjestende lag.

– Med en slik kjøkken- og kantineløsning kan vi tilby tilreisende lag med lang reisetid en mulighet for et godt måltid og en komfortabel spiseplass etter kamp eller underveis i en fotballturnering. Dette må gjerne være i godt selskap og «kokkelering» med Brynespillere som har vært deres motstandere på banen, sier Sagen.

Reidar B. Thu stova får seg også et løft.

I fjor fikk vi bygget et treningsrom med høy standard, og i år får vi altså på plass en ny kjøkken- og kantineløsning. Da er det garderobeanlegget, universell utforming og generell rehabilitering av klubbhuset som gjenstår for at klubbhuset skal bli totalrenovert. Sagen nevner i denne sammenheng at i fjor høst arrangerte Bryne landskamp for U23 Norge - England. Norges Fotballforbund og landslagsspillerne var svært godt fornøyde med den flotte gressbanen på Bryne Stadion og topp stemning på tribunen. Men de påpekte ganske riktig at standarden på selve klubbhuset og garderobefasilitetene ikke var mer enn det måtte være. Men nå blir vi altså i stand til å tilby en mer attraktiv arena og klubbhusfasiliteter for nasjonale og internasjonale fotballag. Et annet viktig poeng er at vi forhåpentligvis, om noen få år, flytter A-lagene til egne garderober under ny tribune på hovedbanen. Da vil klubbhuset stå igjen som et godt oppgradert tilbud for bredden og ungdomsfotballen.

Plantegning som viser det nye kjøkkenet.

JKE Design på Forus har laget et forslag til løsning for kjøkkenløsningen. JKE er draktsponsor for breddelagene i Bryne FK. Daglig leder Mogens Bech er for øvrig ihuga Erling Braut Haaland fan. Han syntes det var kjekt og spennende å bidra med å utarbeide kjøkkenløsninger som kan gi breddesatsingen i Bryne et godt løft. Som kjøkkenmann og Bryne sponsor er han veldig glad for at det endelig blir en oppgradering av klubbhusets viktigste rom.