Jærsk fotballfest på Varhaug

Treningskampen mot Jæren FK ble gjennomført med friske jærske værforhold.

Det sammensatte laget fra Jæren imponerte i vinden på Varhaug og vant til slutt 3-1 over Brynelaget som rullerte hele den utvidede kamptroppen for å gi alle kamptrening i årets første treningskamp.

Bryne hadde Jacob Kvarven fra Vard Haugesund på prøvespill, samt juniorspillerene David Aksnes, Martin Åmot Lye, Amund Knappen og Håkon Tveit. Sistnevnte noterte seg også for Brynes eneste scoring denne kampen.

Nærmere 300 publikummere var samlet på det stormfulle kunstgresset på Varhaug. Kevin Knappen synes det var positivt å samle fotballmiljøet på Jæren rundt en showkamp, men at det var synd at vinden satte et så stort preg på kampen.

– Dumt at det ikke ble den folkefesten vi hadde håpet på. Men det var godt å få alle spillerene i gang, sier Knappen.

Roger Eskeland syntes kampen var frisk på mange måter og at den viser at det finnes mange gode fotballspillere på Jæren.

– Ole Varhaug imponerte som forventet som midtstopper og vi har invitert han til å trene med oss de neste dagene, sier Eskeland

Bryne har fulgt med på den lokale forsvarsspilleren den siste tiden og skal nå ha med jærbuen på prøvespill. Varhaug får også vist seg frem i treningskampen mot Mandalskameratene fredag kl 18:30 på Aarbakkebanen.

ole varhaug jæren fk jan 24.jpg
Ole Varhaug i midten gjorde en god figur og skal trene med Bryne denne uken. Foto: Tarjei Sel, Jærbladet

Initiativtaker bak kampen Ørjan Grødem var kry for å ha ledet Jæren FK til seier mot Bryne FK.

– Kampen viser at lokalfotballen har mange gode spillere. Den viser også at Jæren bør ha et lag i 3.div. Det tror jeg hadde vært bra for Bryne sin del og for ungdommen sin del.

Det siste Grødem fikk ut av kampen var en bekreftelse på at vi mangler viktig infrastruktur for å drive med fotball hele året.

– Jæren trenger en fullskala fotballhall.

Grødem takker Bryne for kampen og er takknemlig for at de profesjonelle fotballspillerne tok utfordringen.

– Bryne viser at de bryr seg og vil vise igjen i lokalfotballen.

Bryne FK takker Jæren FK for kampen og vi takker spesielt Varhaug IL for et utmerket kamparrangement.