Ny liga for gatelaget

Bryne sitt gatelag blir med i den første og nye gatelagligaen.

Bryne er sammen med syv andre lag med i den aller første gatelagligaen som kalles Sør Vest-ligaen. De syv andre lagene som er med i denne ligaen er Nord Hordaland, Brann, Viking, Haugesund, Flekkefjord, Start og Jerv.

Nå kommende fredag venter sesongens første kamp når laget setter kursen mot Sørlandet, nærmere bestemt Flekkefjord. Deretter gjenstår det tre seriekamper før laget tar sommerferie.

En måned etter at de har møtt Flekkefjord, venter det virkelig store oppgjøret for sesongen. Som alltid er dette en kamp som man ser frem til når man får terminlisten. Viking kommer på besøk til Bryne, og gatelaget kommer til å gjøre alt og mer for å vinne kampen mot erkerivalen.

Vi har tatt en prat med trener Espen Undheim for å høre hans tanker rundt det nye ligaopplegget og ikke minst de to første seriekampene.

Espen Undheim sier at spillerne som spiller for gatelaget til Bryne er veldig fornøyde med en ny serie.

Espen Undheim er trener for gatelaget og gleder seg til den nye serien.

– Dette er noe de har sett frem til og har snakket om lenge. Spillerne har også gitt uttrykk for at det er gratis motivasjon å fortsette å være med på gatelaget. De foregående tre årene har det vært faste treningskamper mot det lokale politiet og Viking, som har vært nyttig, men nå endelig får de en ny serie der man har fast oppsett og faste kamper, fortteller Undheim.

Når det kommer til å spille første seriekamp og møte Viking, sier trener Undheim følgende:

– Det er klart at de snakker mye om første seriekamp, og det er til og med noen av dem som tar det ekstra steget og trener mer for å bli klare til fredag 12. april når det braker løs i Flekkefjord. Viking er også en stor kamp spillerne gleder seg til, legger Undheim til. Det er som alle andre kamper når man hører Bryne-Viking. Det er en selvfølge at man alltid har litt ekstra lyst til å slå de som bor lengre inne i byen.

På tross av at de har et godt samarbeid med Viking når det kommer til hvordan de gjør det på bortekampene, der Viking og Bryne tar samme buss til de lengre turene.

Som man vet, som alle fotballsupportere vet, er alle kamper kjekke i seg selv. Dette er ikke det eneste man skal prøve å få til for at spillerne skal trives med dette opplegget. De skal også spise pizza etter kampene med de andre lagene og ha det sosialt kjekt sammen.

Espen, som har vært trener for dette laget siden oppstarten høsten 2021, påpeker at det som er like viktig som kampene, om ikke enda viktigere, er å være et sted man føler tilhørighet. Det er viktigere med det sosiale, sier Undheim ordrett.

– Som man vet fra før, er det ulike historier fra hvert enkelt liv og ulike utfordringer man har møtt på i livet. Derfor har man et gatelag som skal være med og bidra til å få spillerne på rett vei i livet igjen.

Det har vært noen utskiftninger på gatelaget, med folk som har kommet seg ut i full jobb og ikke lenger har tid til å være med på gatelaget. Men stammen er den samme, og det merker Espen Undheim at det er et lag som fungerer bra i samarbeidet på og utenfor banen.

Undeheim avslutter med følgende:

– Det er ingen krav i form av fotballferdigheter for å være med på gatelaget, men det forventes at alle bidrar med det de kan og legger ned de meterne for å løpe og gjøre en innsats. En del av spillerne har blitt ganske gode, og de synes det er kjekt å være med og ha en aktivitet å putte inn i hverdagen. Gatelaget spiller på en 7-bane i formasjonen 2-3-1. Så det blir nok av løping med ball, er siste lovnad fra trener Espen Undheim.

Espen Undheim heier på gatelaget
Heia Bryne FK og Gatelaget!

Kampprogram:

- Uke 15: Borte mot Flekkefjord

- Uke 18: Hjemme mot Viking

- Uke 21: Hjemme mot Haugesund

- Uke 24: Borte mot Start

Kampene spilles 7 mot 7 på banestørrelsen 50 x 30 meter og har en spilletid på 2x25 minutter.

Da gjenstår det å ønske Bryne sitt gatelag masse lykke til og Heia Bryne!