Vi har sammen med dere skapt nytt historisk øyeblikk for Bryne FK

image001.jpg

Året har vært spesielt på mange måter. Covid-19 viruset har preget verden så og si hele 2020. Norge fikk først i mars verden snudd opp ned hvor nedstenging, hjemmekontor og hjemmeskole ble den nye hverdagen.

Mitt oppe i dette skulle jeg sammen med styret ta en beslutning om permittering eller ikke. Det å ta slike avgjørelser er krevende fordi man har med mennesker og gjøre samtidig som man også har ansvar for klubbens økonomi. Mange mente mye om dette og vi kunne se rundt oss at flere og flere permitterte. Innenfor vårt segment som er idrett stusset jeg på begrunnelsene for hvorfor klubber permitterte. Vi var også nære på og varsler ble gitt, men vi tok aldri steget ut i permittering. Årsaken til det er sammensatt. Vi hadde stor tro på at det å skjerme ansatte/spillere ville vi få igjen for. Når jeg kom til klubben møtte jeg verdiene Respekt-Samhold-Kjærlighet. For at vi som klubb skal stå inne for verdiene våre og faktisk gjøre ord til handling valgte vi å tro på at å ikke permitterer ville gjøre oss sterkere og at vi alle i Bryne FK ville få ett sterkere forhold og hjerte til klubben. Samtidig var dette en mulighet for å få bort de seneste års frustrasjoner og negative syn på klubben. Vi opplevde i løpet av sesongen at dette var med på å styrke alle våre verdier selv om noen var kritiske helt til opprykket var klart. Da ble det stille...

Intensjonen ved å ikke permittere var som sagt sammensatt. Vi er en fotballklubb. Det er mange mennesker i og rundt klubben og på Jæren om bryr seg om Bryne FK. Vi hadde stor tro på at dette ville rykke oss tettere sammen. Det ble tidlig merkbart at det kom inn en positiv vind og at effekten var tydelig. Vi har jobbet dugnad sammen med både frivillige, pensjonistgruppa, B-Gjengen, spillere, administrasjon og styret. Vi har bl.a passet på og vedlikeholdt stadion og klubbhus. Vi har åpnet klubbhuset og møtt mennesker med smil, glede og latter. Målet er når Covid-19 er over å åpne hele klubbhuset slik at det er mulig for alle å være der også på kveldstid når det er trening og kamp. Vi ønsker å skape ett miljø hvor folk ønsker å komme for å ta en kaffidrøs. Vi vil være en åpen og folkelig klubb. Vi har jo en flott ungdoms og barneavdeling som vi verdsetter høyt. Dette er våre fremtidige spillere og vi ønsker å legge til rette for både bredde og topp, jenter og gutter. I en spesiell sesong har heldigvis de yngre lagene våre fått spille noen kamper etterhvert. Dessverre er ikke det gjeldende for damelaget og 4 div herrer i år. Det er imponerende å se det pågangsmotet, disiplinen og treningsviljen disse spillerne har hatt etterhvert som de fikk den ene nedslående beskjeden etter den andre. De fikk ingen kamper i år. Det er enormt krevende for spillere og trenere å stå i denne situasjonen. Vi er stolte over å ha alle disse flotte menneskene hos oss og de har en enormt stor betydning for Bryne FK.

Det har som nevnt vært ett krevende år. Vi som alle andre har hatt tøffe tider og tunge avgjørelser som må tas. Når vi ender opp med opprykk til OBOS-Ligaen så er det verdt alt strevet. Dette er noe alle har jobbet for lenge og nå er målet nådd. Dette hadde ikke vært mulig uten så mange dyktige mennesker som har vært involvert. Alle våre frivillige, pensjonistgruppen, B-Gjengen og Bædi betyr alt for klubben vår. Uten de hadde vi ikke klart oss. Vi har en administrasjon som gjør en fantastisk jobb. De er alle sterkt involvert i opprykket. Trenerteamet rundt laget har hele året gjort en formidabel jobb både på og utenfor banen. Spillerne har tatt nye steg og utviklet seg og det er på sin plass å gi alle disse en ekstra klapp på skulderen. Prestasjonene de har fått frem denne sesongen er imponerende. Samholdet, gleden, engasjementet og viljen har vært tydelig og det har vært med på å skape både fremgang og vinnervilje. Vi har ligget under i kamper og snudd de til både seier og uavgjort. Vi har virket til tider uslåelig og senest i siste seriekamp mot EIK, som hadde mye på spill, var det som om at de ikke trodde på at de kunne slå oss. De resignerte etter 70 min og det viser karakteren i årets Bryne lag. Vi er tøffe å møte og det skal vi fortsette med i neste sesong.

Til slutt vil vi gjerne takke alle våre samarbeidspartnere. Dere har stått sammen med oss og ikke trukket seg vekk i tøffe tider. Den støtten gjør at vi bl.a klarer å få ting til å gå rundt økonomisk i klubben og samtidig som det styrker vårt samhold. Miljøet i vårt nettverk er av den sjeldne sorten og jeg tror at man skal lete lenge etter å finne ett så godt samarbeid på tvers av bedriftene.

Vi er kommet veldig godt i gang med jobben for 2021. Signalene fra samarbeidspartnere våre er positive og vi er så og si allerede kommet i land med drakten vår. Nye bedrifter vil inn og eksisterende vil bli. Det gjøres en kjempejobb på dette området. Da kan vi ikke si noe annet enn at vi gleder oss til neste sesong! Klubben har fått inn ny utstyrsleverandør i UMBRO noe vi ser frem til med glede. Spillertroppen på herresiden er ikke langt unna ferdig og vi gleder oss til at damelaget får spille kamper igjen neste år og at ungdoms og barnefotballen vår fortsetter fremgangen.

Da gjenstår det bare å si at vi ønsker alle en riktig god jul og ett bra 2021 når det starter!

Takk til alle dere som er med og bidrar til at Bryne FK tar nye steg og utvikler en folkelig og åpen klubbkultur.

«En reise på mange mil starter alltid med ett skritt»

Vennlig hilsen

Knut Ove Joa & resten av Bryne FK teamet